人気ブログランキング |

日蓮大聖人『御書』解説

nichirengs.exblog.jp
ブログトップ

2019年 08月 12日 ( 2 )


2019年 08月 12日

末法の本仏の立場で法華経二十八品を後継者、日興上人に口伝した書【御義口伝 下】要点解説(151)

【二十八品は悉く南無妙法蓮華経の事】


一 譬喩品(注)

御義口伝に云く、此の品の大白牛車(注)とは「無明癡惑本是法性」の明闇一体の義なり。
即ち三千具足の一乗をかかげたる牛なれば、明闇一体の三千具足の義なり。

法界に遍満したる一法なれば一乗と云うなり。此の一乗とは諸乗具足の一乗なり。
諸法具足の一法なり。故に白牛は一なりといえども無量の白牛なり。一切衆生の体、大白牛車なるが故なり。

然らば妙法の大白牛車に妙法の十界三千の衆生乗じたり。蓮華の大白牛車なれば、十界三千の衆生も蓮華にして清浄なり。南無妙法蓮華経の法体(注)、此くの如し。



譬喩品
譬喩品第三で釈尊は、方便品を聞いた舎利弗に対し、直弟子の中で最初に、舎利弗は未来世で法華経で修行して華光如来となるという記別を与えることを霊鷲山に集った弟子達に宣言する。
舎利弗は記別を与えられたことに歓喜するとともに、なぜ今まで法華経を説かなかったのか、何故いま記別を与えてくれるのかと問いかける。
釈尊はこの問いかけに対し「三車火宅」の比喩を用いて解き明かし、この譬喩品以降次々と弟子達に記別を与えていく。
法華経以前の教えで、弟子達に未来世で仏と成るという記別を与えることはなく、この法華経こそが衆生を仏に導く唯一の教えであることを如実に示している。

大白牛車
譬喩品第三で説かれる法華経七喩の一つ「三車火宅(注)」で説かれ、衆生を一仏乗に連れていくための、大きな白い牛に引かれていく乗物に譬えている。

三車火宅(の譬え話)
ある時、長者の大きく古い屋敷が火事になる。長者は多数いる子供達に家から直ぐ出るよう話すが、遊びに夢中になっていた子供達は長者の言うことを聞かない。
そこで長者は一計を案じ、子供たちが欲しがっていた「羊車、鹿車、牛車」の三つの車が門の外にあるので早い者勝ちあげるよ」と言って子供たちを屋敷の外に導く。
子供の無事を確認した長者は、子供が約束してた「車を下さい」言ったのに対し、三車より立派な大白牛車(だいびゃくごしゃ)を与えた。つまり羊車、鹿車、牛車は声聞道・縁覚道・菩薩道を意味し、仏の願いはあくまで仏に導く為の大白牛車を衆生に与えることであることを意味している。

日蓮大聖人は本抄で、譬喩品 で説かれる大白牛車」の実体とは「南無妙法蓮華経の法体」つまり十界曼荼羅本尊であると解き明かされておられます。
この御本尊について日蓮大聖人は【日女御前御返事】で次の様に解き明かされておられます。
『此の御本尊全く余所に求る事なかれ。只我れ等衆生の法華経を持ちて南無妙法蓮華経と唱うる胸中の肉団におはしますなり。是を九識心王真如の都とは申すなり。十界具足とは十界一界もかけず一界にあるなり。之に依つて曼陀羅とは申すなり。曼陀羅と云うは天竺の名なり、此には輪円具足とも功徳聚とも名くるなり。此の御本尊も只信心の二字にをさまれり以信得入とは是なり』と。


【御義口伝 下】要点解説(152)に続く






by johsei1129 | 2019-08-12 23:17 | 御義口伝 | Trackback | Comments(0)
2019年 08月 12日

Gosho 寿量品二十七箇の大事 Twenty-seven importantpoints in ‘the chapter of The Life Span of the Tathagata’. 

御義(おんぎ)口伝(くでん)(いわ)く、此の品の題目は日蓮が身に当る大事なり

The Record of the Orally Transmitted Teachings says: The title of this chapter deals with an important matter that concerns Nichiren himself.

The orally conveyed doctrines say:The title of this chapter is an important matter that concerns Nichiren himself.

神力品(じんりきほん)の付属是なり、

This is the transmission described in the “Supernatural Powers” chapter.

This is the entrustment that was described in the “Supernatural Powers” chapter.

如来とは釈尊・(そう)じては十方三世の諸仏なり

The Thus Come One is Shakyamuni Buddha or, more generally speaking, all the Buddhas of the ten directions and the three existences.

Tathagata refers to Shakyamuni, or in a broad sense all the Buddhas of the three existences and ten directions.

The Tathagata is Shakyamuni Buddhaor, more generally speaking, all the Buddha of the ten directions and the three existences.

別しては本地無作(むさ)(さん)(じん)なり、

Or, more specifically, it refers to the Buddha of the original state who is eternally endowed with the three bodies.

In a strict sense, however, Tathagata is [the Original Buddha] whose true identity is an uncreated and unadorned being endowed with the three enlightened properties.

Or, more specifically, it refers to the Buddha of the radical condition holding the three bodies.

今日蓮等の(たぐ)いの意は惣じては如来とは一切衆生なり

Now it is the understanding of Nichiren and his followers that, generally speaking, the term “Thus Come One” refers to all living beings.

Now, from the standpoint of Nichiren and his followers, in theory, Tathagata means all living.

For Nichiren and his followers, generally speaking, the term “Tathagata” refers to all living beings.

別しては日蓮の弟子檀那(だんな)なり、

More specifically, it refers to the disciples and lay supporters of Nichiren.

However, in reality, Tathagata represents Nichiren's disciples and believers.

Specifically, it means Nichiren's disciples and supporters.

されば無作の三身とは末法の法華経の行者なり

This being the case, the term “eternally endowed with the three bodies” refers to the votaries of the Lotus Sutra in the Latter Day of the Law.

Thus, the uncreated and unadorned three enlightened properties signify the votary of the Lotus Sutra in the Latter Day of the Law.

Hence the term of “three bodies at liberty” means the votaries of the Lotus Sutra of the latter day of the Law.

無作の三身の宝号を南無妙法蓮華経と云うなり、

The title of honor for one who is eternally endowed with the three bodies is Nam-myoho-renge-kyo.

The venerable name of these three enlightened properties is Nam-Myoho-Renge-Kyo.

The title of honor for one who holds the three bodies at liberty is called Nam-myoho-renge-kyo.

寿量品の事の三大事とは是なり。

This is what the three great concerns of actuality of the “Life Span” chapter refer to.

This is what the three significant doctrines of the fact in the “Life span chapter" mean.


つづく Continued


本文 Original Text 御義口伝目次 Table of Contents



by johsei1129 | 2019-08-12 10:19 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)