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日蓮大聖人『御書』解説

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2019年 05月 12日 ( 2 )


2019年 05月 12日

末法の本仏の立場で法華経二十八品を後継者、日興上人に口伝した書【御義口伝 下】要点解説(116)

【普賢経五箇の大事】


第二 不断煩悩 不離五欲 得浄諸根 滅除諸罪の事(注)

御義口伝に云く此の文は煩悩即菩提・生死即涅槃を説かれたり。

法華の行者は貪欲は貪欲のまま、恚は瞋恚のまま、愚癡は愚癡のまま、普賢菩薩の行法なりと心得可きなり云云。




不断煩悩 不離五欲 得浄諸根 滅除諸罪
普賢経の前段の下記の文文にある偈
[原典]
世尊、如來滅後  何衆生起菩薩心 修行大乘方等經典 正念思惟一實境界
云何不失無上菩提之心 云何復當 不斷煩惱 不離五欲 得淨諸根 滅除諸罪
父母所生清淨常眼 不斷五欲而能得見諸障外事 
[和訳]
世尊よ、如来の滅後に、如何にして衆生・菩薩の心を起し、大乗方等経典を修行し、正しく念じ、一実の境界を思惟せん。
如何にして無上の菩提の心を失わざらん。如何にして、復た当に煩悩を断ぜず五欲を離れずして、諸根を浄め諸罪を滅除することを得んや。
父母から所生の清浄の常の眼、五欲を断ぜずして而も能く諸の障外の事を見ることを得べきや。








by johsei1129 | 2019-05-12 20:56 | 御義口伝 | Trackback | Comments(0)
2019年 05月 12日

Gosho 方便品八個の大事 Eight important points in the chapter of Means

されば文句(もんぐ)の四に云く「相とは四濁(しじょく)増劇(ぞうぎゃく)にして()の時に(じゅ)(ざい)せり、

Hence volume four of Words and Phrases says, “The mark of the impurity of the age is the fact that the other four types of impurity appear in increased number and intensity and flock about the age.

Hence volume four of Words and Phrases says, “The aspect of the contamination of the era is the fact that the four types of contamination appear increasing and flocking at that time.

瞋恚(しんに)増劇にして刀兵(とうひょう)起り、

Because anger increases in intensity, strife of arms occurs.

Because anger increases intense, strife of arms occurs.

貪欲(とんよく)増劇(ぞうぎゃく)にして飢餓(きが)起り、

Because greed increases in intensity, famine arises.

Because greed increases intense, famine arises.

愚癡(ぐち)増劇にして(しつ)(えき)起り、

Because foolishness increases in intensity, pestilence breaks out.

Because foolishness increases intense, pestilence breaks out.

三災起るが故に煩悩(ぼんのう)(ますます)(さか)んに諸見(うた)(さか)んなり」、

And because these three calamities occur, earthly desires grow more powerful and false views increasingly flourish”.

And because these three calamities occur, earthly desires grow more powerful and false various views increasingly flourish”.

経に「如来現在、猶多(ゆた)怨嫉(おんしつ)況滅(きょうめつ)度後(どご)」と云う是なり、

This is what the sutra means when it says,“Since hatred and jealousy toward this sutra abound even when the Thus Come One is in the world, how much more will this be so after his passing?”.

This is what the sutra says this meaning; “Hatred and jealousy to this sutra abounded even when the tathagata was in the world. It goes without saying after Buddha had passed away".


つづくContinued


本文 Original Text  御義口伝目次 Table of Contents



by johsei1129 | 2019-05-12 11:28 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)