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日蓮大聖人『御書』解説

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2016年 10月 26日 ( 2 )


2016年 10月 26日

Gosho 聖愚問答抄 Question and Answers between a Sage and a Foolish Man

摂受(しょうじゅ)の行は此の国に法華一純に弘まりて邪法邪師・一人もなしといはん、

“Shōju is to be practiced when throughout the entire country only the Lotus Sutra has spread, and when there is not even a single misguided teacher expounding erroneous doctrines.

The time to practice shōju is when the Lotus Sutra spreads throughout the nation and there is not a single evil teaching or master.

此の時は山林に(まじわ)つて観法を修し五種・六種・乃至十種等を行ずべきなり、

“At such a time, one may retire to the mountain forests, practice meditation, or carry out the five, the six, or the ten practices.

At that time, one should withdraw to the forests and devote oneself to the practice of observing one’s mind and the Law, carrying out the practices such as the five practices, the six practices, and the ten practices.

折伏の時はかくの如くならず

But the time for shakubuku is very different from this.

However, during the time of shakubuku, one should not act in this manner.

経教のおきて(らん)(ぎく)に諸宗のお()ろ誉れを(ほしいまま)にし(じゃ)(しょう)肩を並べ大小先を争はん時は万事を(さしお)いて謗法(ほうぼう)を責むべし

It is a time when many different sutras and teachings spring up here and there like so many orchids and chrysanthemums, when the various schools command a large following and enjoy renown, when truth and error stand shoulder to shoulder, and when Mahayana and Hinayana dispute which is superior. At such a time, one must set aside all other affairs and devote one’s attention to rebuking slander of the correct teaching.

When erroneous doctrines of various sects become rampant and complete against each other, gaining acclaim by taking the stance that their respective doctrines are superior to others; and when incorrect teachings are viewed as equal to the correct Law, and Mahayana and Hinayana followers fight with each other over what is correct----this is the time, above all else, to refute these slanderers.

是れ折伏の修行なり、

This is the practice of shakubuku.

This is the practice of shakubuku.

此の旨を知らずして摂折(みち)(たが)はば得道は思もよらず悪道に()つべしと云う事法華涅槃(ねはん)に定め置き天台妙楽の解釈にも分明(ふんみょう)なり

“If, failing to understand this principle, one were to practice shōju or shakubuku at an inappropriate time, then not only would one be unable to attain Buddhahood, but one would fall into the evil paths. This is firmly laid down in the Lotus and Nirvana sutras, and is also clearly stated in the commentaries by T’ien-t’ai and Miao-lo.

The Lotus Sutra and Nirvana Sutra both state that if one is unaware of this principle, and is mistaken about the implementation of shōju and shakubuku, one will be far removed from receiving the benefit of attaining Buddhahood. Rather, one will fall into hell. This is also clearly stated in the interpretations provided by Tiantai and Miaole.

是れ仏法修行の大事なるべし、

It is, in fact, an important principle of Buddhist practice.

What I mention here is critical in conducting Buddhist practices….


                     つづく Continued

 

本文 Original Text 目次 Table of Contents



by johsei1129 | 2016-10-26 22:30 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)
2016年 10月 26日

開目抄 要点解説 その三

日蓮大聖人は儒教・外道(バラモン)・内道(仏教)の勝劣を次のように分別していきます。

最初に儒教については「此等の賢聖の人人は聖人なりといえども、過去をしらざること凡夫の背を見ず、未来を・かがみざること盲人の前をみざるがごとし。
 而りといえども、過去未来をしらざれば父母・主君・師匠の後世をもたすけず、不知恩の者なり、まことの賢聖にあらず。
孔子が、此の土に賢聖なし西方に仏図(注)という者あり、此聖人なり、といゐて外典を仏法の初門となせしこれなり。礼楽等を教て内典わたらば、戒定慧(注)をしりやすからせんがため・王臣を教て、尊卑をさだめ、父母を教て孝の高きをしらしめ、師匠を教て帰依をしらしむ」と、説き明かします。

次にインドの外道バラモンについて次のように分別していきます。
「しかれども外道の法・九十五種・善悪につけて一人も生死をはなれず善師につかへては二生・三生等に悪道に堕ち悪師につかへては順次生に悪道に堕つ。
外道の所詮は内道に入る即最要なり、或外道云く「千年已後、仏出世す」等云云、或外道云く「百年已後、仏出世す」等云云。
 大涅槃経に云く「一切世間の外道の経書は皆是れ仏説にして、外道の説に非ず」等云云。法華経(五百弟子受記品第八)に云く「衆に三毒有りと示し又邪見の相を現ず。我が弟子是くの如く方便して衆生を度す」

そして仏法、とりわけ法華経について次のように分別します。
「大覚世尊(釈尊)は此一切衆生の大導師・大眼目・大橋梁・大船師・大福田等なり。外典・外道の四聖・三仙其の名は聖なりといえども、実には三惑未断の凡夫、其の名は賢なりといえども実に因果を弁ざる事嬰児のごとし。
但し法華経計り、教主釈尊の正言なり、三世・十方の諸仏の真言なり。大覚世尊は四十余年の年限を指して、其の内の恒河の諸経を未顕真実、八年の法華は要当説真実と定め給しかば、多宝仏、大地より出現して皆是真実と証明す」

最後に法華経の肝要である寿量品について次のように断じます。
「一念三千の法門は但法華経の本門・寿量品の文の底にしづめたり、竜樹・天親・知つてしかも・いまだ・ひろいいださず、但我が天台智者のみこれをいだけり」と。

仏図

釈尊のこと


戒定慧
仏道修行の三つの基本要素。悪を止める戒、心の平静を得る定、真実を悟る慧。三学とも言う。大乗仏教では仏道修行が六波羅蜜 (布施,持戒,忍辱,精進,禅定,智慧) に拡大する。
末法の本仏日蓮大聖人は自らの仏の命を図現した十界曼荼羅の御本尊に「南無妙法蓮華経」と唱えることが、仏となる唯一の修行であると解き明かされた。



[開目抄 要点解説] その四に続く








by johsei1129 | 2016-10-26 20:33 | 開目抄(御書五大部) | Trackback | Comments(0)