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日蓮大聖人『御書』解説

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2016年 09月 24日 ( 2 )


2016年 09月 24日

人間の意識を仏法として分別した【六識事】

【六識事】

■出筆時期:文永期
■出筆場所:不明です。
■出筆の経緯:弟子・信徒の教化のため仏法で説かれる人間の意識を分別した九識の内、

六道を輪廻する衆生の六識を図をもちいて説いた書。
日蓮大聖人は日女御前御返事で「此の御本尊全く余所に求る事なかれ。只我れ等衆生の法華経を持ちて南無妙法蓮華経と唱うる胸中の肉団におはしますなり。是を九識心王真如の都とは申すなり」と認められておられます。

■ご真筆:富士大石寺(一般非公開)

【六識事 本文】
        
        心 
    眼識  意 肉・天・慧・法・仏眼
    
耳識     肉・天・慧・法・仏耳
    鼻識     肉・天・慧・法・仏鼻
  舌識            
    身識    肉身・天身・慧身・法身・仏身
    意識

 正説・領解・述成・授記・歓喜
 但彰灼に二乗に授記して顕露分明に長遠の寿を説くことを知る。茲の一座に於て聞知せざること無し。故 に名づけて顕と為す。
 大乗を学ばん者は肉眼有りと雖も名づけて仏眼と為す。耳鼻の五根例して亦是くの如し。
 
 魔梵釈女
 菩薩処胎経「法性は大海の如く是非有るを説かず。凡夫賢聖の人は唯心垢の滅する在り。平等にして高下無く、証を取ること掌を反すが如し」と


理具
加持
顕徳
|---世出世に亘る
強  眼耳意

|---鼻舌身
|---世間に限る 至 
弱   鼻舌身
      中智を離る    中智に合す 不至
|---眼耳意       
                      
見聞 
知覚
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by johsei1129 | 2016-09-24 21:15 | 重要法門(十大部除く) | Trackback | Comments(0)
2016年 09月 24日

Gosho 開目抄 Opening of the Eyes part 2

()摂受(しょうじゅ)折伏(しゃくぶく)と申す法門は水火のごとし

These two methods of shōju and shakubuku are like water and fire.

The relationship between the methods of shōju and shakubuku are like water and fire.

火は水をいとう水は火をにくむ、

Fire hates water, water detests fire.

Fire abhors waters, while water detests fire.

摂受の者は折伏をわらう折伏の者は摂受をかなしむ、

The practitioner of shōju laughs with scorn at shakubuku. The practitioner of shakubuku laments at the thought of shōju.

The practitioner of shōju despises the method of shakubuku, while those who conduct shakubuku grieve over the method of shōju.

無智・悪人の国土に充満の時は摂受を(さき)とす安楽(あんらく)行品(ぎょうぼん)のごとし、

When the country is full of evil people without wisdom, then shōju is the primary method to be applied, as described in the “Peaceful Practices” chapter.

When ignorant and impious men are rampant throughout the nation, shōju comes first, as described in the Peaceful Practices chapter on the Lotus Sutra.

邪智(じゃち)謗法(ほうぼう)の者の多き時は折伏を前とす(じょう)()軽品(きょうぼん)のごとし、

But at a time when there are many people of perverse views who slander the Law, then shakubuku should come first, as described in the “Never Disparaging” chapter.

When cunning, evil men and slanderers of the Law thrive, shakubuku should take precedence, as taught in the Bodhisattva Never Disparaging chapter of the Lotus Sutra.

(たと)へば熱き時に寒水を用い寒き時に火をこのむがごとし

It is like using cold water to cool yourself in the hot weather, or longing for a fire when the weather turns cold.

It can be likened to using cold water when it is hot, and fire when it is cold.


                  つづく continued

本文 Original Text    目次 Index



by johsei1129 | 2016-09-24 16:25 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)