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日蓮大聖人『御書』解説

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2016年 05月 10日 ( 2 )


2016年 05月 10日

Gosho 法華初心成仏抄 Attaining Enlightenment at the Initial Stage of faith through the Lotus Sutra

(およ)そ妙法蓮華経とは我等衆生の仏性と(ぼん)(のう)帝釈(たいしゃく)等の仏性と(しゃ)()(ほつ)目連(もくれん)等の仏性と文殊(もんじゅ)()(ろく)等の仏性と三世の諸仏の(さとり)の妙法と一体不二なる理を妙法蓮華経と(なづ)けたるなり、

As for the meaning of Myoho-renge-kyo:The Buddha nature inherent in us, ordinary people; the Buddha nature of Brahmā, Shakra, and the other deities; the Buddha nature of Shāriputra, Maudgalyāyana,and the other voice-hearers; the Buddha nature of Manjushrī, Maitreya, and the other bodhisattvas; and the Mystic Law that is the enlightenment of the Buddhas of the three existences, are one and identical. This principle is called Myoho-renge-kyo.

 Myoho-Renge-Kyo signifies that mystic Law, to which all the Buddhas of the three existences are awakened, is fused and one with the Buddha nature inherent in us humans, as well as the Buddha nature of Bonten, Taishaku, and the other guardian deities; the Buddha nature of Shariputra, Maudgalyayana, and the other disciples of the two vehicles; the Buddha nature of Manjushri, Maitreya, and the other bodhisattvas. This principle is named Myoho-Renge-Kyo.

故に一(たび)妙法蓮華経と唱うれば一切の仏・一切の法・一切の菩薩・一切の声聞(しょうもん)・一切の梵王・帝釈・閻魔(えんま)・法王・日月・衆星・天神・地神・乃至地獄・餓鬼(がき)・畜生・修羅(しゅら)・人天・一切衆生の心中の仏性を(ただ)一音に()び顕し奉る功徳(くどく)・無量無辺なり

Therefore, when once we chant Myoho-renge-kyo, with just that single sound we summon forth and manifest the Buddha nature of all Buddhas; all existences; all bodhisattvas; all voice-hearers; all the deities such as Brahmā, Shakra, and King Yama; the sun and moon, and the myriad stars; the heavenly gods and earthly deities, on down to hell-dwellers, hungry spirits, animals, asuras, human and heavenly beings, and all other living beings. This blessing is immeasurable and boundless.

Thus, once we chant Myoho-Renge-Kyo, this sound calls forth and manifests the Buddha nature of all Buddhas; all phenomena; all bodhisattvas; all people in the world of learning; all guardian deities, such as Bonten, Taishaku, King Emma, the sun and moon, innumerable stars, deities of the heavens and earth; and all living beings---including individuals in the worlds of hell, hunger, animality, anger, humanity, and rapture. The benefit of revealing this Buddha nature is immeasurable and unfathomable.

Therefore, when once we chant Myoho-renge-kyo, with just that single sound we summon and manifest nature of all Buddhas; and all bodhisattvas; and all hearers of voice; all the deities such as Brahmā, Shakra, and King Yama; the sun and moon, and the myriad stars; the gods of heaven and earth, and all living beings in the worlds of hell, hunger, animality, anger, humanity, and rapture. The benefit of calling this nature of Buddha is immeasurable and unfathomable.


本文 Original Text     目次 Index



by johsei1129 | 2016-05-10 21:20 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)
2016年 05月 10日

 如説修行抄筆記 十一 今時は万民一同に題目を唱えざる故に、如説修行の人に大難有るなり。 


一 か()きは多勢なり

仏敵・法敵有り。主師親の釈尊を捨てて余仏を崇重(そうじゅう)するは仏敵なり。諸経中王の法華経を捨てて諸経を信ずるは法敵なり。「法王の一人」は「(ゆい)()一人(いちにん)」の事なり。

一 法華折伏(しゃくぶく)文。

已下は第二の問意に答う。経文(むな)しからざるを明かすに二。初めに結前生後、次に「天下」の下は(まさ)しく虚しからざるを明かす。

一 天下万民・諸乗(しょじょう)一仏乗と

意の云く「現()安穏」とは天下万民一同に題目を唱うる時なり。(しか)るに(こん)()は万民一同に万民(題目)を唱えざる故に、如説修行の人に大難有るなり。

一 人法(にんぽう)共に不老不死

寿量品の説相、之を思え。「常に(ここ)()って滅せず」「常に(ここ)に住して法を説く」と云云。

御書七に云う「日蓮が慈悲(じひ)(こう)(だい)」とは(にん)なり。「南無妙法蓮華経は万年の(ほか)・未来」とは法なり。三世常住の利益(りやく)なれば不老不死なり。

御書三十八巻・二十ヲに「日蓮が三世の大難を以て」等云云。

問う、人の不老不死とは釈尊の如く顕然(けんねん)なり。法の方は常住の故に不死とは云うべし。何ぞ不老というや。

答えて云く、()(ぜん)経の当分に得益を論ずるは(さかん)なるが如し。無量義経に「未顕真実」と説かるるは、得益を滅せんとする時なれば()いたるが如し。今経に至って破廃せらるるは死するが如し。然るに今、此の法華経には()くの如き等の義無し。故に不老不死というなり。経に云く「闘諍(とうじょう)(けん)()白法(びゃくほう)隠没(おんもつ)」と。是れ爾前経の老なり、死なり。今経に云く「(のち)の五百歳の中に広宣流布乃至断絶せしむること無けん」文。是れ法華経の不老不死なり。

(あるい)一重立ち入って今の御文言を拝見せば、人法共に本因本果の(ことわり)われん等と云う事なり。(いわ)く、不老とは釈尊なり。不死とは上行なり。記の九本三に云く「父は久しく先より種智(げん)(ねん)の薬を服せり。父は老いたれども(わか)きが(ごと)し。子は(また)常住不死の薬力を()けたり。少けれども老いたるが若し」等文。

  又御義口伝下三十三に云く「不老は釈尊、不死は地涌の(たぐい)たり」等文。

  不老不死を以て師弟に配すること分明(ふんみょう)なり。師弟は即本因本果なり。

  百六箇に云く「本果妙の釈尊・本因(ほんにん)(みょう)の上行菩薩を()(いだ)す事は一向に滅後末法利益の為なり」文。

  師弟の御本意、人法共に本因妙を以て、末法の衆生を利益(りやく)したもう(ことわり)顕るる時と云う意あり。(いわ)く、本因本果()()の妙法を修行する故に、人も(また)妙因妙果倶時に感得するなり。当巻十四に云云。「法華折伏」已下の御文言、当巻十三ヲを拝し(あわ)すべし。

  当体義抄にいう「正直に方便を捨て」とは、今の「法華折伏」より「法王の家人(けにん)となし」と云うに当るなり。(かしこ)に「法華経を信じ」と云うは、今の「天下万民」より「繁昌(はんじょう)せん時」までに当るなり。(かしこ)に「南無妙法蓮華経」とは、今「万民一同に」より「唱え奉らば」に当るなり。彼に「煩悩・(ごう)・苦」と云うより「即一心に(ことわり)顕われ」までは、今の文の「人法共に不老不死の(ことわり)顕れん時」と云うに当るなり。彼に「其の人の所住の処は(じょう)寂光(じゃっこう)()」とは、「吹く風枝をならさず」已下の文に当るなり。


           つづく


本書目次                    日寛上人 文段目次



by johsei1129 | 2016-05-10 07:38 | 日寛上人 御書文段 | Trackback | Comments(0)