人気ブログランキング | 話題のタグを見る

日蓮大聖人『御書』解説

nichirengs.exblog.jp
ブログトップ
2020年 03月 16日

Letter to the Brothers 6. 兄弟抄 六

天台大師の摩訶止観は、彼の生涯の教えの本質であり、ブッダの聖なる教え全体の中心である。仏教が中国に伝来してから500年以上の間に、北に七人、南に三人、計10人の僧が現れた。彼らの英知は太陽や月のように輝き、その美徳は国中に賞賛されたが、どの経典が浅いか、深いか、劣っているか、優れているか、教えられた順序について混乱していた。天台賢人は、仏の教えを明らかにしただけでなく、妙法蓮華経という五文字の蔵から、一念三千の願いを叶える珠を取り出し、三国の人々に授けました。この教えは中国で生まれたものであり、インドの僧侶でさえこのような考えを口にすることはなかった。そこで章安先生は「インドの偉大な学者でさえ、彼と同類ではない。」「摩訶止観の明快さに比肩するものはない。」と評した。

The Great Teacher Tendai’s Makashikan is the essence of his lifetime teachings and the heart of the whole spectrum of the Buddha’s sacred teachings. During the more than five hundred years after Buddhism was introduced to China, ten monks appeared—seven in the north, three in the south. Their wisdom was as brilliant as the sun and moon, and their virtue was extolled throughout the country, yet they were confused as to which sutras were shallow or deep, inferior or superior, and as to the order in which they had been taught. The Wise Teacher Tendai not only clarified the Buddha’s teachings, but also brought forth the wish-fulfilling gem of the ichinen-sanzenn from the storehouse of the five characters, Myoho-renge-kyo, and bestowed it on all people in the three countries. This teaching originated in China, and even the priests of India could not put forward such a concept. So the Great Teacher Shoan commented, “There has never been anything to compare to the perspicuity of the Makashikan” and “Even the greatest scholars of India are not in a class with him.”

特に摩訶止観5で明らかにされた一念三千の教義は深遠である。この教義を口にすれば、悪魔は必ず現れる。悪魔が現れなければ、これが正しい教えだと知る術はないだろう。同巻の一節に「仏教の修行が進み、理解が深まると、3つの障害と4つの悪魔が紛らわしい形で現れ、互いに干渉を試みます。..彼らに従うべきではなく、また恐れるべきでもない。かれらに従えば、必ず災厄の道に導かれるであろう。彼らに怯えていると、正しい教えを実践することができなくなります。」とある。この言葉は私日蓮だけでなく、私の信奉者たちのために磨かれた鏡でもあります。この教えを敬意をもって学び、次の世代のために信仰の糧として伝えなければなりません。この三つの障害は、煩悩の障害、業の障害、因果応報の障害である。煩悩の障碍は欲や怒りや愚かさなどから生ずる障碍である;カルマの障害は、妻または子供によって現れた障害である;そして、その報いの障害は、君主や両親によって引き起こされる障害である。四魔のうち、六天の魔王の働きは彼らと同じです。

The doctrine of the ichinen-sanzen revealed in the fifth volume of Makashikan is especially profound. If you speak this doctrine, devils will arise without fail. If the devil did not appear, there would be no way of knowing that this is the correct teaching. One passage from the same volume reads: “As Buddhist practice progresses and understanding grows, the three obstacles and four devils emerge in confusing form, vying with one another to interfere . . . One should neither follow, nor fear them. If one follows them, one will be led into the paths of evil. If one fear them, one will be prevented from practicing the correct teaching”. This statement not only applies to me, Nichiren, but also is a polished mirror for my followers. Learn this teaching respectfully, and you must transmit it as a pabulum of faith for future generations. The three obstacles in this passage are the obstacle of earthly desires, the obstacle of karma, and the obstacle of retribution. The obstacle of earthly desires is the impediments that arise from greed, anger, foolishness, and the like; the obstacle of karma is the hindrances appeared by one’s wife or children; and the obstacle of retribution is the hindrances caused by one’s sovereign or parents. In the four devils, the workings of the devil king of the sixth heaven are same with them.

今日の日本では、多くの人が摩訶止観を習得したと主張している。しかし、実際に3つの障害と4つの悪魔に遭遇した人がいるだろうか?「それに従う者は、悪の道に導かれる。」とは、三悪の道だけでなく、人間界、天人界、一般に九界のすべてを指す。したがって、法華経を除く華厳・阿含・方等・般若・涅槃・大日などの経典はすべて人を悪の道に導く。また、天台宗以外の七宗の信者は、実際には地獄の番人であり、他人を悪の道に駆り立てる。天台宗にも法華経信仰を標榜しながら、実際に法華経以前の教えに導く者が見られる。彼らもまた、人々を悪の道に陥れる地獄の看守である。

In Japan today, many people claim they have mastered the practice of Makashikan. But is there anyone who has actually encountered the three obstacles and four devils? The statement “If one follows them, one will be led into the paths of evil” indicates not only the paths of three evil, but also the worlds of human and heavenly beings, and in general, all of the nine worlds. Therefore, except of the Lotus Sutra, all of the sutras—those of the Kegon, Agon, Hodo, Hannya, Nirvana, and the Dainichi sutras—will lead people toward the paths of evil. Also, except of the Tendai sect, the adherents of the seven other sects are in reality wardens of hell who drive others toward the evil paths. Even in the Tendai sect are found those who profess faith in the Lotus Sutra, yet actually lead others toward the pre-Lotus Sutra teachings. They, too, are wardens of hell, who cause people to fall into the evil paths.


Continued


Original Text.  Table of Contents.




by johsei1129 | 2020-03-16 20:18 | WRITING OF NICHIREN | Trackback | Comments(0)
トラックバックURL : https://nichirengs.exblog.jp/tb/31099161
トラックバックする(会員専用) [ヘルプ]
※このブログはトラックバック承認制を適用しています。 ブログの持ち主が承認するまでトラックバックは表示されません。


<< Reply to the la...      Letter to the B... >>