日蓮大聖人『御書』解説

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2016年 12月 29日

諌暁八幡抄 要点解説その五

次に日蓮大聖人は「弘法・慈覚・智証等の三大師は法華経の名をかきあげて戯論なんどかかれて候大科を明らめずして、此の四百余年(日本国の)一切衆生を皆謗法の者となせり」と断じるとともに、この謗法の者の苦を救うのは日蓮であると宣言します。

「真言の善無畏・金剛智・不空・等は、設とい法華経を大日経に相対して勝劣を論ぜずして大日経を弘通すとも滅後に生まれたる三蔵・人師なれば謗法はよも免れ候はじ。何に況や善無畏等の三三蔵は法華経は略説・大日経は広説と同じて而かも法華経の行者を大日経えすかし入れ、弘法等の三大師は法華経の名をかきあげて戯論なんどかかれて候大科を明らめずして、此の四百余年一切衆生を皆謗法の者となせり。

例せば大荘厳仏の末の四比丘が六百万億那由佗の人を皆無間地獄に堕せると、師子音王仏の末の勝意比丘が無量無辺の持戒の比丘・比丘尼・うばそく・うばいを皆阿鼻大城に導きしと、今の三大師の教化に随いて日本国四十九億九万四千八百二十八人或は云く日本紀に行基の人数に云く男女四十五億八万九千六百五十九人云云の一切衆生又四十九億等の人人四百余年に死して無間地獄に堕ちぬれば其の後他方世界よりは生れて又死して無間地獄に堕ちぬ。かくのごとく堕つる者は大地微塵よりも多し此れ皆三大師の科ぞかし。


此れを日蓮此に大に見ながらいつわりをろかにして申さずば、倶に堕地獄の者となつて一分の科なき身が十方の大阿鼻獄を経めぐるべし。いかでか身命をすててよばわらざるべき。

涅槃経に云く「一切衆生異の苦を受くるは悉く是如来一人の苦なり」等云云、日蓮云く一切衆生の同一苦は悉く是日蓮一人の苦と申すべし」と。

次に日蓮大聖人は「八幡大菩薩は正直の人の頂を以て栖と為し、諂曲の人の心を以て亭ず」と示し、一には世間の正直、二には出世の正直と申すは爾前・七宗等の経論釈は妄語・法華経・天台宗は正直の経釈なり」と示し、世間の正直を持ち、法華経・天台宗を持す人の頂に栖むと断じます。

『日蓮料簡して云く百王を守護せんというは正直の王・百人を守護せんと誓い給う、八幡の御誓願に云く「正直の人の頂を以て栖と為し、諂曲の人の心を以て亭ず」等云云。
<中略>
正直に二あり、一には世間の正直・王と申すは天・人・地の三を串くを王と名づく、天・人・地の三は横なりたつてんは縦なり、王と申すは黄帝・中央の名なり、天の主・人の主・地の主を王と申す、隠岐の法皇は名は国王・身は妄語の人なり横人なり、権の大夫殿は名は臣下・身は大王・不妄語の人・八幡大菩薩の願い給う頂きなり。

二には出世の正直と申すは爾前・七宗等の経論釈は妄語・法華経・天台宗は正直の経釈な。
本地は不妄語の経の釈迦仏・迹には不妄語の八幡大菩薩なり。
<中略>
大隅の正八幡宮の石の文に云く「昔し霊鷲山に在つて妙法華経を説き今正宮の中に在て大菩薩と示現す」等云云、法華経に云く「今此三界」等云云、又「常に霊鷲山に在り」等云云、遠くは三千大千世界の一切衆生は釈迦如来の子なり、近くは日本国・四十九億九万四千八百二十八人は八幡大菩薩の子なり。今日本国の一切衆生は八幡をたのみ奉るやうにもてなし釈迦仏をすて奉るは影をうやまつて体をあなづり子に向いて親をのるがごとし。
本地は釈迦如来にして月氏国に出でて正直捨方便の法華経を説き給い、垂迹は日本国に生れては正直の頂きにすみ給う」
<中略>
今八幡大菩薩は本地は月支の不妄語の法華経を迹に日本国にして正直の二字となして賢人の頂きにやどらんと云云、若し爾らば此の大菩薩は宝殿をやきて天にのぼり給うとも法華経の行者・日本国に有るならば其の所に栖み給うべし」と。


さらに日蓮大聖人は本抄の終段で「月は光あきらかならず、在世は但八年なり。日は光明・月に勝れり五五百歳の長き闇を照すべき瑞相なり」と末法の本仏としの甚深の内証を「釈迦在世は但八年、あきらかならずの月で、日は光明・月に勝れり五五百歳の長き闇を照すべき瑞相なり」と明確に示すとともに、門下の弟子信徒に「末法には一乗の強敵充満すべし不軽菩薩の利益此れなり、各各我が弟子等はげませ給へはげませ給へ」と、日本の仏法の月氏へかへるべく、一層の弘通に励むようご遺命なされておられます。

天竺国をば月氏国と申すは仏の出現し給うべき名なり、扶桑国をば日本国と申すあに聖人出で給わざらむ。
月は西より東に向へり月氏の仏法の東へ流るべき相なり、日は東より出づ日本の仏法の月氏へかへるべき瑞相なり。
月は光あきらかならず在世は但八年なり、日は光明・月に勝れり五五百歳の長き闇を照すべき瑞相なり、仏は法華経謗法の者を治し給はず在世には無きゆへに、末法には一乗の強敵充満すべし不軽菩薩の利益此れなり、各各我が弟子等はげませ給へはげませ給へ』






by johsei1129 | 2016-12-29 23:38 | 重要法門(十大部除く) | Comments(0)
2016年 12月 28日

諌暁八幡抄 要点解説その四

次に日蓮大聖人は、大聖人の弘教方法に疑念を呈する信徒に対し次のように質します。

只不軽のごとく大難には値うとも流布せん事疑なかるべきに、真言・禅・念仏者等の讒奏に依りて無智の国主等・留難をなす。此を対治すべき氏神・八幡大菩薩・彼等の大科を治せざるゆへに日蓮の氏神を諌暁するは道理に背くべしや」と。


この論難に対し次のように反論します。

「尼倶律陀長者が樹神をいさむるに・異ならず、蘇悉地経に云く「本尊を治罰する事鬼魅を治するが如し」等云云。
文の心は経文のごとく所願を成ぜんがために数年が間・法を修行するに成就せざれば本尊を或はしばり或は打ちなんどせよととかれて候。
<中略>
此は他事にはにるべからず日本国の一切の善人は或は戒を持ち或は布施を行じ、或は父母等の孝養のために寺塔を建立し、或は成仏得道の為に、妻子をやしなうべき財を止めて諸僧に供養をなし候に、諸僧謗法の者たるゆへに謀反の者を知ずしてやどしたるがごとく、不孝の者に契をなせるがごとく、今生には災難を招き後生も悪道に堕ち候べきを扶けんとする身なり。
而るを日本国の守護の善神等・彼等にくみして正法の敵となるゆへに此をせむるは経文のごとし道理に任せたり」と。

日蓮大聖人は信徒の疑念について「
愚案」であると示しす

我が弟子等が愚案にをもわく、我が師は法華経を弘通し給うとてひろまらざる上、大難の来れるは真言は国をほろぼす、念仏は無間地獄・禅は天魔の所為・律僧は国賊との給うゆへなり。例せば道理有る問注に悪口のまじわれるがごとし、と

日蓮我が弟子に反詰して云く、汝若し爾らば我が問を答えよ一切の真言師・一切の念仏者・一切の禅宗等に向て南無妙法蓮華経と唱え給えと勧進せば、彼等の云く我が弘法大師は法華経と釈迦仏とを・戯論・無明の辺域・力者・はき物とりに及ばずと・かかせ給いて候、物の用にあわぬ法華経を読誦せんよりも其の口に我が小呪を一反も見つべし。

一切の在家の者の云く善導和尚は法華経をば千中無一・法然上人は捨閉閣抛・道綽禅師は未有一人得者と定めさせ給へり。汝がすすむる南無妙法蓮華経は我が念仏の障りなり、我等設い悪をつくるともよも唱えじ、一切の禅宗の云く我が宗は教外別伝と申して一切経の外に伝へたる最上の法門なり、一切経は指のごとし禅は月のごとし、天台等の愚人は指をまほつて月を亡いたり法華経は指なり禅は月なり、月を見て後は指は何のせんか有るべきなんど申す。かくのごとく申さん時はいかにとしてか南無妙法蓮華経の良薬をば彼れ等が口には入るべき」と。


諌暁八幡抄 要点解説その五に続く





by johsei1129 | 2016-12-28 22:14 | 重要法門(十大部除く) | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 種種御振舞御書 The Actions of the Votary of the Lotus Sutra

日蓮が仏にならん第一のかたうどは(かげ)(のぶ)法師(ほっし)には(りょう)(かん)道隆(どうりゅう)(どう)阿弥陀(あみだ)(ぶつ)(へいの)左衛(さえ)門尉(もんのじょう)(こう)殿(どの)ましまさずんば(いかで)か法華経の行者とはなるべきと悦ぶ。

For me, Nichiren, my best allies in attaining Buddhahood are Kagenobu, the priests Ryōkan, Dōryū, and Dōamidabutsu, and Hei no Saemon and the lord of Sagami. I am grateful when I think that without them I could not have proved myself to be the votary of the Lotus Sutra.

For me, my best allies in the attainment of enlightenment are Hei no Saemon and Regent Hojo Tokimune, as well as Tojo Kagenobu and the priests Ryokan, Doryu and Doamidabutsu. I am grateful when I think that without them, I could not have proven myself the Votary of the Lotus Sutra.


つづくContinued


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by johsei1129 | 2016-12-24 20:51 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 開目抄 上 Opening of the Eyes Part 1

当世・法華の三類の強敵(ごうてき)なくば(だれ)か仏説を信受せん、

At such a time, if the three powerful enemies predicted in the Lotus Sutra did not appear, then who would believe in the words of the Buddha?

As such a time, if the three powerful enemies predicted in the Lotus Sutra did not appear, then who would have faith in the words of Buddha?

日蓮なくば誰をか法華経の行者として仏語をたすけん。

If it were not for Nichiren, who could fulfill the Buddha’s prophecies concerning the votary of the Lotus Sutra?

If it were not for Nichiren, who could fulfill the Buddha’s prophecies concerning the votary of the Lotus Sutra?


つづく continued


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by johsei1129 | 2016-12-24 20:18 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 盂蘭盆御書 On Offerings for Deceased Ancestors

盂蘭(うら)(ぼん)御書

On Offerings for Deceased Ancestors

Urabon Gosho


                  弘安二年七月十三日 五十八歳御作

                   July 13,1279 (Age: 58)  


目連(もくれん)(しき)(しん)は・父母の遺体(いたい)なり、

Maudgalyāyana’s physical body was inherited by him from his parents.

Maudgalyayana's deceased parents live on in him.

目連が色身仏になりしかば父母の身も又仏になりぬ。

Therefore, when his own physical body attained Buddhahood, the bodies of his father and mother likewise attained Buddhahood.

When Maudgalyayana’s life attains Buddhahood, so will the lives of his parents.


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by johsei1129 | 2016-12-24 19:26 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 薬王品得意抄 The Glory of the Medicine King Chapter

薬王品得意抄

The Essence of the “Medicine King” Chapter

The Glory of the Medicine King Chapter


文永二年 四十四歳御作

1265 (Age: 44)


(しょう)()の大海には()(ぜん)の経は(あるい)(いかだ)或は小船なり、

In the sea of the sufferings of birth and death, the sutras preached before the Lotus Sutra are like rafts or small boats.

In the great sea of sufferings of life and death, the pre-Lotus Sutra teachings are but a raft or, at best, a small boat.

生死の()(がん)より生死の彼岸(ひがん)には付くと(いえど)も生死の大海を渡り極楽の彼岸にはとつきがたし。

Although they can carry people from one shore in the realm of birth and death to another shore in that same realm, they are incapable of carrying them across the sea of birth and death to the distant shore of Perfect Bliss.

Even if the pre-Lotus Sutra teachings can transport us from this shore of life and death to another shore of life and death, it cannot take us across the great sea of life and death to the shore of great happiness.


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by johsei1129 | 2016-12-24 18:44 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 十如是事 On the Ten Factors

十如是事

On the Ten Factors


正嘉二年 三十七歳御作

1258 (Age: 38)


かくの如く多くの法門となりて八万法蔵と云はるれども、

In this way a great number of doctrines are enunciated, which are known collectively as the eighty thousand teachings.

It is said that there are over eighty thousand Buddhist teachings.

すべて(ただ)一つの三(たい)の法にて三諦より(ほか)には法門なき事なり。

But all of these come down to one single doctrine, that of the three truths. Outside of the doctrine of the three truths (the truth of temporary existence, the truth of non-substantiality, the truth of the Middle Way), there is no other doctrine.

They are contained in the law of the three truths (The truth of temporary existence, The truth of emptiness, The truth of the middle way), and no doctrine exists outside of the three truths.


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by johsei1129 | 2016-12-24 15:32 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 顕謗法抄 On Revealing Slander

謗法(ほうぼう)とは法に(そむ)くという事なり。

To slander the Law means to turn against the Law.

Slander of the Law means, “to go against the true Law.”


つづく Continued


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by johsei1129 | 2016-12-24 14:00 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 総勘文抄 The Teaching Affirmed by All Buddhas of the Three Existences

(みょう)()(そく)の位より即身成仏す、故に(えん)(どん)(きょう)には()()次第(しだい)無し

From the stage of hearing the name and words of the truth one proceeds directly to the attainment of Buddhahood in one’s present form. Thus in the teaching of perfect and immediate enlightenment there are no successive stages of practice.

Since one attains enlightenment in one’s present form at the stage of first hearing the name of the Law, there are no sequential stages of practice in the perfect teaching.


つづく continued


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by johsei1129 | 2016-12-24 12:34 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)
2016年 12月 24日

Gosho 上野殿後家尼御返事 Reply to the Widow of Ueno

上野殿後家尼御返事

Hell Is the Land of Tranquil Light

Reply to the Widow of Ueno


文永二年七月十一日 四十四歳御作

July11, 1265 Age:44)


()(じょう)()と云うも地獄と云うも外には候はず・ただ我等がむね()の間にあり、

Neither the pure land nor hell exists outside oneself; both lie only within one’s own heart.

The pure land or hell does not exist outside one’s mind or body. It exists within one’s mind.

 これをさと()るを仏といふ・これにまよ()ふを凡夫(ぼんぷ)と云う、

Awakened to this, one is called a Buddha; deluded about it, one is called an ordinary person.

One who is awakened to this principle is called a Buddha, whereas one who is not, is a common mortal.

これをさと()るは法華経なり、()ししからば法華経をたも()ちたてまつるものは地獄即寂光(じゃっこう)とさとり候ぞ。

The Lotus Sutra reveals this truth, and one who embraces the Lotus Sutra will realize that hell is itself the Land of Tranquil Light.

To understand this difference is the heart of the Lotus Sutra. Therefore, those who embrace the Lotus Sutra should realize that hell is in fact the land of tranquil light.


つづく continued


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by johsei1129 | 2016-12-24 11:32 | PASSAGE OF NICHIREN | Comments(0)